När jag började som frilansande kommunikatör

I början av 2012 hade jag i princip bara skrivbordserfarenhet av arbete med sociala medier. Jag kunde säga – så här ska man göra, men utan att egentligen ha skapat något på egen hand.

Och just den vetskapen bidrog till att jag sa upp mig och startade eget. Jag visste att jag ville jobba med något jag tyckte verkade roligt och själv få praktisk erfarenhet och utrymme att få pröva alla idéer jag hade.

Så jag slutade mitt jobb och under mer än ett halvårs tid träffade jag människor som gav mig råd och stöttning i att våga satsa och fortsätta arbetet.

För visst tog det lite tid, men till slut var den där – dagen då det lossnade

Det var en tidig augustimorgon och jag skulle besöka Hammarby Bandys kansli på Södermalm. Äntligen hade jag fått chansen att dela med mig av mina tankar och idéer.

Minimal erfarenhet av bandy spelade tydligen inte så stor roll

Jag hade aldrig tidigare spelat bandy och var heller inte någon bandybesökare.

Nu spelade det inte så stor roll skulle det sen visa sig. I alla fall så var mötet var över på en halvtimme och klubbchefen gillade mina idéer!

Nu väntade en massa roligt jobb och jag var taggad till tusen på att börja planera arbetet.

När det är dags att pröva sina vingar

När bandysäsongen väl skulle starta var jag redo att lansera uppmaningen om att nu ska Hammarby bli störst i bandy-Sverige på Facebook.

Tack vare relevanta inlägg, tävlingar och uppmaningar från supporterorganisationer gick föreningen på en vecka från ca 1500 följare till över 4500 (som var målet). Några dagar senare passerade kontot 5000 följare.

För första gången hade jag på egen hand initierat, planerat och genomfört en framgångsrik kommunikationsinsats i sociala medier. För en hungrig kommunikatör var det som att vinna en viktig match på planen.

FB2012
Ett av inläggen från 2012 som delades av Hammarbys supportrar. Skyltarna blev ett återkommande inslag under resten av säsongen. 

Man brukar säga att träning ger resultat...

...för så är det. Ju mer man gör något desto bättre blir man. Ju fler inlägg, tävlingar och bilder som jag delade desto bättre blev jag som kommunikatör.

Det slutade med att jag blev kvar i fyra år på kansliet och som aktiv i föreningen.

Hur jag jobbade

Det fanns en grundplan.
Förankring både internt och externt.
Ställ frågor, minst en extra gång om du inte förstår.
Kontinuitet i inläggen. Hårt arbete lönar sig.
Tacka, gärna ofta
Våga testa - en del inlägg föll inte alls väl ut men andra blev "like-raketer" och fick stor viral spridning.
Ha kul och njut av stunden!