När jag började som frilansande kommunikatör

I början av 2012 hade jag i princip bara skrivbordserfarenhet av arbete med sociala medier. Jag kunde säga – så här ska man göra, men utan att egentligen ha skapat något på egen hand. Det var något med detta som skavde och inte kändes särskilt bra. 

Och just den känslan bidrog säkert till att jag sa upp mig och startade eget. Jag visste att jag ville jobba med något jag tyckte verkade roligt och själv få praktisk erfarenhet och utrymme att få pröva alla idéer jag hade.

Så jag slutade mitt jobb och under mer än ett halvårs tid träffade jag människor som gav mig råd och stöttning i att våga satsa och fortsätta arbetet.

För visst tog det lite tid. Men till slut var den där – dagen då det lossnade

Det var en tidig augustimorgon och jag skulle besöka Hammarby Bandys kansli på Södermalm.

Jag hade fått chansen att dela med mig av mina tankar och idéer.

Behöver jag skriva att jag var laddad/nervös upp över öronen? (det-här-måste-bara-gå-bra-känslan var påtaglig).

Minimal erfarenhet av bandy spelade tydligen inte så stor roll 

Jag hade aldrig tidigare spelat bandy och var heller inte någon bandybesökare (det nämnde jag inte ett ord om där och då – det visade sig heller inte spela någon större roll).

Sagt och gjort – jag "kavlade" upp ärmarna och tog fram min nya iPad och klev in på det lilla kansliet (japp, jag såg nog ut som en riktig konsult där och då).

Hur som helst så var mötet över på en halvtimme och klubbchefen gillade mina idéer. Jag kunde äntligen börja planera för att få fart i de sociala kanalerna och den tidigare känslan var nu utbytt mot jag-har-lyckats!

Nu väntade en massa jobb, men det var bara positivt.

Gå från ord till handling är så skönt

När bandysäsongen väl skulle starta var vi redo att lansera uppmaningen om att nu ska Hammarby bli störst i bandy-Sverige på Facebook.

Det visade sig redan från första inlägget att det här kommer funka, sen flöt det på av bara farten.

Tack vare relevanta inlägg, tävlingar och uppmaningar från supporterorganisationer gick föreningen på en vecka från ca 1500 följare till över 4500 (som var målet). Några dagar senare passerade vi 5000 följare.

För första gången hade jag på egen hand gjort något konkret inom sociala medier. Det var som att vinna en viktig match på planen. Jag hade gjort något på egen hand. Jag hade bevisat någonting för mig själv. Det var så skönt.

FB2012
Ett av inläggen från 2012 som delades av Hammarbys supportrar. Skyltarna blev ett återkommande inslag under resten av säsongen. 

Man brukar säga att träning ger resultat...

...och så är det väl. Ju mer man gör något desto bättre blir man. Ju fler inlägg, tävlingar och bilder som jag delade desto bättre blev jag som kommunikatör.

Det slutade med att jag blev kvar i fyra år på kansliet och som aktiv i föreningen. Fyra år – det blev många inlägg!

Hur jag jobbade 

Det fanns en grundplan.
Förankring både internt och externt.
Ställ frågor, minst en extra gång om du inte förstår.
Kontinuitet i inläggen. Hårt arbete lönar sig.
Tacka, gärna ofta
Våga testa - en del inlägg föll inte alls väl ut men andra blev "like-raketer" och fick stor viral spridning.
Ha kul och njut av stunden!